środa, 13 kwietnia 2016

Kluski śląskie




Kluski po raz pierwszy jadłam na typowym, śląskim weselu dobre ponad dziesięć lat temu i od tamtej pory już nigdy. Zasmakowały mi wtedy i nie wiedzieć czemu sama ich nie zrobiłam przez te wszystkie lata. Teraz dopiero natchnęło mnie, by w końcu je poczynić. A kluski te są bardzo proste i tanie w przyrządzeniu, bo wystarczy mąka, ziemniaki oraz szczypta dobrych chęci, by je ukulać.

A oto składniki:
  • 1 kg ziemniaków
  • 250 g mąki ziemniaczanej
  1. Ziemniaki najpierw należy ugotować w mundurkach. Po ostygnięciu ziemniaki obrać i przecisnąć przez praskę. Ja praski w domu nie posiadam, więc posłużyłam się tłuczkiem do robienia puree z ziemniaków. 
  2. Ziemniaki należy połączyć z mąką na gładką i delikatną masę, a następnie formować kulki w wielkości zbliżonej do orzecha włoskiego.  
  3. W każdej wykulanej i lekko spłaszczonej klusce należy zrobić dziurkę. Można palcem lub końcówką trzonka drewnianej łyżki. Jak komu wygodnie :)
  4. Surowe kluski z dziurką należy wrzucić do wrzącej i osolonej wody. Wyjmować po około 1 minucie od wypłynięcia. 

Moim zdaniem kluski śląskie najlepiej pasują z kawałem mięcha i sosikiem. Tak po śląsku i jeszcze byłyby mile widziane skwareczki na kluskach...
Tak czy inaczej nie mogą się nie udać, są pyszne i basta !
Żałuję tylko, że wcześniej ich nie robiłam, ale od tej pory obiecuję poprawę i kluski śląskie będą częstym daniem w naszej kuchni.
Tym razem kluski śląskie w duecie ze zrazem ugotowanym przez Adriana:

Pozdrawiam serdecznie

4 komentarze:

  1. pyszne :) lubię wszelkiego rodzaju dania z ziemniaków :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja również uwielbiam ziemniaczane potrawy:)
    Proszę do nas zaglądać - już wkrótce pojawi się więcej przepisów z ziemniakiem w roli głównej :)
    Pozdrawiam serdecznie
    Andzia

    OdpowiedzUsuń
  3. Roladka z kluskami, jaaa sem głody Poliaczek... am am am.

    OdpowiedzUsuń

Sakiewki z jablkami

Ciasteczka dość proste do zrobienia, tanie i pyszne :) Składniki na kruche ciasto : 225 g mąki pszennej 225 g masła 2 łyżki...